جستجوی اعضاء
ورود به سیستم
ایمیل
رمز عبور
 
ثبت نام
 

فارس من| ناکارآمدی در تولید پارچه چادر مشکی را به مافیا نسبت می‌دهیم

عضو هیأت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران با بیان اینکه ناتوانی در تولید را به مافیا نسبت می‌دهیم گفت: برای توجیه ناکارآمدی خود در امر تولید پارچه چادر مشکی می‌گوییم مافیا مانع تولید است در حالی که اگر تولید کنیم مافیا هیچ کاری نمی‌تواند بکند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه «مافیای چادر مشکی چه کسانی هستند؟» دلایل وابستگی شدید به واردات این کالا  را علیرغم اینکه بزرگترین مصرف کننده چارچه چادر مشکی در جهان هستیم را جویا شدند.

پیش از این حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره به خبرنگار فارس گفته بود:« فاصله بسیار زیادی بین نیاز کشور به چادر مشکی و ظرفیت تولیدی این کالا در کشور وجود دارد.  اما علیرغم اینکه سالانه به 70 تا 80 میلیون متر مربع چادر مشکی نیاز داریم و سالانه حداکثر 10 تا 12 درصد این مقدار چادر مشکی در کشور تولید می‌شود؛ سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این رابطه انجام نشده است...براساس بررسی‌های انجام شده سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در تولید این محصول واهمه دارد و معتقدند که ممکن است دولت با در نظر گرفتن ترجیحاتی برای واردات این کالا باعث وارد شدن لطمه به تولید شود»

برای پیگیری این موضوع گفت وگویی با علی حائری عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران و همچنین عضو هیات مدیره خانه صنعت استان تهران انجام دادیم که متن این گفت وگو در ادامه آمده است: 

فارس: واردات پارچه چادر مشکی به کشور به چه صورت انجام می شود؟  آیا واردات این کالا در انحصار عده ای خاص است یا اینکه هر واردکننده ای می تواند اقدام به واردات این کالا کند؟ 

حائری:  در قانون تجارت کشور ما هیچ منع قانونی برای واردات پارچه چادر مشکی برای بازرگانان وجود ندارد، بنابراین هر فرد دارنده کارت بازرگانی می‌تواند نسبت به واردات این کالا اقدام کند. اما درباره جزئیات واردات پارچه چادر مشکی و اینکه انحصاری در این مورد وجود دارد یا خیر اطلاع خاصی ندارم. 

در امر تجارت و خرید و فروش کالا ممکن است تولیدکنندگان و فروشندگان یک کالا، کالای تولیدی خود را به طور محدود به یک یا چند نفر بفروشند و کالای خود را به خریداران خرد عرضه نکنند و این روش در روابط تجاری وجود دارد. لذا ممکن است تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی نیز از همین روش برای فروش کالای خود استفاده کنند و پارچه تولیدی خود را به افراد متعدد نفروشند و به یک یا چند  خریدار بزرگ و عمده بفروشند، بنابراین همین موضوع ممکن است منجر به واردات این کالا توسط تعداد محدودی شود. 

بنابراین خریدار عمده  آن کالا به عنوان نماینده فروش آن کالا خواهد بود و آن نماینده درباره  نحوه فروش و عرضه آن کالا تصمیم گیری می کند. 

فارس: اما در مورد پارچه چادر مشکی اینگونه نیست و نمایندگی هیچ گاه برای آن مطرح نبوده است. 

حائری: بله در مورد پارچه چادر مشکی ، نمایندگی  در کشور وجود ندارد، اما از آنجا که ممکن است که این کالا توسط تولید کنندگان به چند نفر خریدار محدود فروخته شود لذا آن خریداران نمایندگان فروش تولید کنندگان محسوب می شوند. 

این روش در تجارت داخلی نیز وجود دارد و در بخش های مختلف می توان شاهد این روش معامله بود. به عنوان مثال یک باغدار ممکن است طی قراردادی تمام محصول تولیدی باغ خود را برای یک یا چند سال به یک خریدار عمده عرضه کند و لذا باغدار فقط با شخص مورد نظر خود معامله می کند و محصول تولیدی خود را به هیچ خریدار دیگری نمی فروشد و اگر کسی  خواهان خرید محصول آن باغ  باشد باید از خریدار عمده، محصول مورد نظر خود را تهیه کند. 

 بنابراین به نظر می‌رسد که تولید کنندگان مختلف پارچه چادر مشکی در کشورهای مختلف  تولیدات خود را به یک یا چند خریداری ایرانی عرضه کنند و این افراد مشتریان ثابت آنها باشند لذا در طی سال های متمادی این افراد یا این شرکت ها  به عنوان واردات کننده انحصاری پارچه چادر مشکی به ایران شناخته می شوند. 

لذا اگر فرد یا افراد  قصد واردات پارچه چادر مشکی به کشور را دارند باید یک تولید کننده که پیش از این فروشی  به  ایران نداشته را پیدا کند و با وی برای خرید قرارداد منعقد کند. 

در عین حال تعداد تولید کنندگان پارچه چادر مشکی در کشورهای جنوب شرق آسیا از قبیل کره و ژاپن کم نیستند و تجار و بازرگانان به راحتی می توانند برای واردات کالای مورد نظر خود منبع پیدا کنند. 

این شیوه عرضه کالا توسط تولیدکنندگان غیراخلاقی نیست و در تجارت  روشی برای حفظ ارزش کالای تولیدی است،  ضمن اینکه ممکن است خریداران عمده بخشی از محصول تولیدی آن کارخانه را پیش‌خرید کنند و به ازای آن مبلغی را به تولید کننده  به عنوان پیش پرداخت بپردازند که این اقدام نیز موجب کاهش بار مالی کارخانه می شود. 

ما معمولا بی عرضگی مان در تولید را به گردن دیگران می اندازیم،  به عنوان مثال هر وقت از دست اندرکاران سوال می شود که چرا  علیرغم اینکه بزرگترین مصرف کننده پارچه چادر مشکی در  دنیا هستیم اما این کالا در کشورمان تولید نمی شود یا تولید آن بسیار اندک است،  پاسخی که می شنویم آن است که مافیا نمی گذارد. و این راحت ترین پاسخی است که یک فرد می تواند در مقابل کاری که تلاشی برای انجام آن نکرده است بدهد. 

* بی عرضگی در تولید را به مافیا نسبت می دهیم 

فارس:بنابراین از نظر شما در واردات چادر مشکی به کشور مافیا وجود ندارد؟

حائری: به فرض که وجود داشته باشد، اگر کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در کشور ایجاد شود سوال من این است که مافیا در مقابل آن چه کاری می تواند بکند؟ آیا مافیا می تواند مانع ادامه فعالیت آن شود؟ 

یک کارخانه تولید پارچه چادر مشکی از سه سال پیش در کشور با ظرفیت تولید 10 میلیون متر آغاز به کار کرده است. آیا مافیا توانست جلوی تولید این کارخانه را بگیرد؟ اگر مافیا این کار را می کرد یا می  توانست کاری کند که الان این کارخانه بعد از سه سال  در حال تولید نبود. 

در کشور ما هیچکس حاضر نیست به ناآگاهی خود درباره انجام کاری اعتراف کند. لذا همواره تنبلی، ناکارآمدی و بی‌عرضگی خود را گردن دیگران می اندازیم و در تولید پارچه چادر مشکی نیز دقیقا همین  کار را انجام داده ایم که ناکارآمدی خودمان را به مافیا نسبت داده‌ایم. 

تجارت و صنعت دو بخش جدا از یکدیگر است که هر کدام دارای بخش هایی است که برای موفقیت در آن باید به درستی عمل کرد. لذا برای موفقیت در این دو بخش باید نیاز کشور را به درستی تشخیص داد و سپس باید برای آن سرمایه گذاری کرد و اولویت بندی درستی هم داشت.

دست اندرکاران صنعت هر کشور موظفند در مورد نیازهای صنعتی آن کشور تحقیق کنند به عنوان مثال مسئولان صنعت باید در مورد میزان نیاز کشور به پارچه چادر مشکی بررسی و تحقیق کنند و سپس بر اساس داده های درست برای تولید آن برنامه ریزی کنند. 

 بنابراین صنعت موظف است که در مورد کالایی مانند پارچه چادر مشکی میزان نیاز کشور را برآورد کند و سپس برای تولید آن برنامه‌ریزی کند.

* سالانه 70 میلیون متر پارچه چادر مشکی در کشور مصرف می شود

‌نیاز مصرفی پارچه چادر مشکی در کشور سالانه  حدود 70 میلیون متر است در حالی که تنها 10 میلیون متر آن در کشور تولید می‌شود. بنابراین بخش صنعت کشور می‌تواند برای تولید 60 متر آن برنامه‌ریزی کند و به عنوان مثال 6 کارخانه در این بخش احداث کند تا تمام نیاز کشور را تأمین کند.

بخش تجارت کشور نیز همین کار را انجام می دهد و  برخلاف بخش صنعت واردکنندگان و یا همان افرادی که از آنها به عنوان مافیا یاد می‌شود به درستی نیازسنجی می‌کنند و در قالب واردات، اقدام به تأمین نیاز کشور می‌کنند. این در حالی است که بخش صنعت ما نه تشخیص می‌دهد و نه اقدامی انجام می‌دهد.  هرگاه از بخش صنعت پرسیده می‌شود چرا تولید نمی‌کنید پاسخی که بلافاصله شنیده می‌شود آن است که مافیا نمی‌گذارند.

فارس: با توجه به شرایط تورم و نوسان نرخ ارز برخی دست‌اندرکاران امر تولید معتقدند که تولید این کالا به صرفه نیست نظر شما چیست؟

حائری:  اینجا من این سوال را می پرسم که فقط صنعت تولید پارچه چادر مشکی این مشکل را دارد یا همه صنایع؟  بقیه صنایع چگونه کار می‌کنند؟‌ آیا مشکل ارز و نوسان نرخ ارز و تورم فقط مربوط به صنعت چادر مشکی است؟ یا صنایع دیگر نیز با آن مواجهند؟ 

تولید پارچه چادر مشکی در کشور به علت تقاضای فراوان نسبت به سایر تولیدات ریسک ندارد.

 اتفاقا پارچه چادر مشکی کالایی است که تقاضا برای آن زیاد است و بازار خوبی دارد و در کشور سالانه 70 میلیون متر برای آن تقاضا وجود دارد که همانطور که قبلا اشاره شد فقط 10 میلیون متر از آن از طریق تولید داخلی تامین می شود. 

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال